your market | your advertiser | your academy | your jobs moldova | public euroconsulting | piticot
Oferte Active: 0 posturi | 364 Articole
Vreau un cont YourJobs: Candidat nou Companie noua  
YouJobs
Cauta candidati
Articole
Prev
YourJobs Tehnica NLP – Tehnica maiestriei sau cum poti deveni ucenicul unui vrajitor 2017-01-15
...sau cum corectezi un comportament inadecvat?
Este o poveste reala, extrem de spectaculoasa prin rezultatul pe care l-a avut aplicarea tehnicii maiestriei (o tehnica simplu de aplicat pentru oricine oricui in situatii care implica un comportament inadecvat conform percetiei personale).
in studiu este prezentat cazul unui director de companie care aplica tehnica maiestriei unuia dintre angajati si obtine raspunsuri nebanuite si informatii importante pentru business si despre sistemele de valori ale celor din jur.
in cadrul cursului meu de ”NLP Leadership Practitioner”, una dintre tehnicile prezentate este asa numita ”tehnica a maiestriei” (tehnica NLP).
Articol scris de Dan Lambescu– trainer Extreme Training
Aceasta tehnica poate fi folosita cu mult succes de catre managerii din top si middle management atunci cand intentioneaza sa corecteze comportamentul colegilor din subordine sau sa evite, pe viitor, anumite erori in cadrul companiei.
Tehnica respectiva isi are originile in inductiile de transa folosite de catre celebrul terapeut Milton H. Erickson si presupune acordul total (in termeni de specialitate este denumita rezonanta empatica) din partea celui care aplica tehnica NLP, cu un comportament sau cu o viziune pe care altcineva o manifesta.
inainte de a intra in ”detaliile tehnice”, o sa va povestesc un caz aparte si extrem de spectaculos care a fost generat de aplicarea acestei tehnici in mediul business.
Studiu de caz Tehnica maiestriei - tehnica NLP:
Compania ”X” are ca obiect de activitate realizarea de printuri, materiale si obiecte promotionale s.a.m.d., avand o cifra de afaceri deloc neglijabila.
D.B., GM-ul (general manager) acestei companii si cursant in cadrul NLP Practitioner, a avut ca ”tema pentru acasa” aplicarea acestei tehnici in ”viata reala”, mai precis la sediul companiei.
Oportunitatea s-a nascut atunci cand unul dintre angajati (A.D.) a gresit design-ul unui print. in acel moment D.B. l-a rugat pe angajat, mai intai verbal, sa ii spuna toate modurile posibile prin care ar fi putut sa greseasca/strice printul. Puteti observa diferenta de abordare; in loc sa il certe/mustre/sa-l avertizeze /sa-i taie din salariu, GM-ul a avut o abordare cu totul speciala.
in urma discutiei verbale, nu a fost obtinut niciun raspuns (probabil ca angajatul care gresise a crezut ca GM-ul pur si simplu a glumit cu el).
Observand acest lucru, GM-ul a insistat, trimitand urmatorul e-mail lui A.D.:
”Ia-o ca pe un joc, dar un joc serios…Cum am putea strica mai multe printuri, cum am putea tipari versiuni anterioare ale fisierelor etc…
Dau o bere!”
Iata si raspunsul obtinut de la A.D.:
”Avem asa:
*Pot strica multe printuri daca sunt neatent la detaliile primite de la account.
*Pot strica multe printuri daca sunt neatent la ce printuri ies din imprimanta (nu verific potriveala, nu verific erorile scoase de masina).
*Pot strica multe printuri daca sunt delasator (daca vad ceva ce nu e la locul lui si il las asa).
*Pot strica multe printuri daca sunt neatent la colegi cand imi dau anumite detalii.
*Pot strica multe printuri daca nu imi notez datele importante (sau ce consider eu ca e important si nu pot tine minte).
*Pot strica multe printuri daca sunt batut la cap de colegi, intrerupe lucrarea x pentru ca am nevoie urgent de lucrarea y, cand revin la lucrarea x, ma intrerupe iar sa ma apuc de lucrarea z.
*Pot strica multe printuri daca ignor e-mailurile si telefoanele de la clienti.
*Pot strica multe printuri daca ii dau lui L. alta punga de comanda sau alte fisiere.
*Pot strica multe printuri daca nu ii dau lui C. toate detaliile (aici se pot strica chiar daca are toate detaliile).
*Si in cele din urma pot strica printuri voit.
O zi frumoasa!”
Din punctul meu de vedere, se desprind urmatoarele beneficii din continutul e-mail-ului expus mai sus:
GM-ul isi poate face o imagine mult mai clara asupra personalitatii (sistemului de valori) si abilitatilor angajatului;
Angajatul, odata ce a expus el insusi eventualele modalitati de a strica un print, va fi mult mai putin expus la a face respectivele greseli, deoarece le-a constientizat printr-un proces cognitiv propriu; este foarte probabil ca, pana in momentul redactarii e-mail-ului, sa nu se fi gandit niciodata la aceste posibilitati de esec;
Se poate observa ca anumite proceduri din cadrul companiei necesita imbunatatiri (vezi afirmatia ”Pot strica multe printuri daca sunt batut la cap de colegi, intrerupe lucrarea x pentru ca am nevoie urgent de lucrarea y, cand revin la lucrarea x, ma intrerupe iar sa ma apuc de lucrarea z”;
Relatia lui A.D. cu C. probabil este deficitara deoarece A.D. nu are incredere in C. (vezi raspunsul ”Pot strica multe printuri daca nu ii dau lui C. toate detaliile <aici se pot strica chiar daca are toate detaliile>”). Exista probabilitatea ca cei doi sa nu formeze un grup generativ. Probabil stiti ca, in HR, 1 1 nu face neaparat 2. Poate face 3 sau 1.
*Presupunem ca doi angajati care fac pixuri, de exemplu, realizeaza fiecare cate un pix/ora. Exista posibilitatea ca, in caz de compatibilitate, acestia sa realizeze 3 pixuri/ora si, astfel, productivitatea angajat/ora creste cu 0,5 pixuri pe ora (de la 1 pix/ora/angajat la 1,5 pixuri/ora/angajat). Evident, exista si reversul medaliei. Daca cei doi nu sunt compatibili si genereaza conflicte de munca, pot realiza doar 1 pix/ora si, astfel, productivitatea angajat/ora scade cu 1 pix/ora.
si acum, sa ne familiarizam cu ”detaliile tehnice” din spatele povestii…
Ce este Tehnica Maiestriei si cum o aplicam cu ceilalti?
in termeni simpli, ”tehnica maiestriei”, tehnica NLP, consta in schimbarea sau anularea unui comportament, prin exagerarea acestuia sau prin adresarea unei rugaminti de tipul ”invata-ma si pe mine sa am acest comportament sau sa fac ca tine”.
•Exemplul nr. 1
in mod uzual, daca o persoana manifesta un comportament paraverbal nepotrivit (de exemplu, vorbeste cu un ton ridicat), tehnica maiestriei ne ofera urmatoarele optiuni:
a) Poti sa ma inveti si pe mine sa tip in halul acesta?
Sau
b) Cat de tare sau/si in ce alte moduri ai putea sa tipi?
•Exemplul nr. 2
Daca o persoana are un comportament nonverbal pe care noi il consideram neadecvat contextului (de exemplu, gesticuleaza in mod exagerat) putem aplica, conform tehnicii, urmatoarele solutii:
a) Poti sa ma inveti si pe mine sa gesticulez asa cum o faci tu?
Sau,
b) Cat de tare sau/si in ce alte moduri ai putea sa gesticulezi?
•Exemplul nr. 3
Daca o persoana exprima multe detalii despre un lucru relativ simplu, neimportante in viziunea noasta, avem urmatoarele optiuni:
a) Poti sa ma inveti si pe mine sa vorbesc cu atat de multe detalii despre un subiect atat de simplu?
Sau,
b) Cat de multe detalii ai putea sa mai imi dai despre un lucru atat de simplu?
in studiul nostru de caz, comportamentul a constat in stricarea unui design de print.
in lumina celor expuse, GM-ul avea urmatoarele optiuni:
a) Poti sa ma inveti si pe mine sa stric un print asa cum ai facut-o tu?
Sau,
b) Cat de tare sau/si in ce alte moduri ai putea sa mai strici/stricam printuri?
Ca si reprezentare grafica a aplicarii ”tehnicii maiestriei” (tehnica NLP) in cadrul studiului nostru de caz, urmariti figura urmatoare:
 
•A este GM-ul (D.B.).
•B este angajatul care a stricat/gresit printul (A.D.).
•Sagetile reprezinta comportamentele celor doi.
•Sageata nr. 1 reprezinta comportamentul gresit, prin care B (A.D.) a stricat printul.
•Sageata nr. 2 reprezinta o reactie clasica a managerului in astfel de situatii (avertizarea, mustrarea, sanctionarea angajatului).
•Sageata nr. 3 reprezinta aplicarea tehnicii maiestriei prin intrebarile enuntate anterior.
Daca facem o paralela cu principiile fizicii, observam ca sagetile nr.1 si 2 au sens opus. Practic, cu cat actionam mai puternic prin calea nr.2, cu atat tensiunea in punctul B, reprezentat de angajat, creste. Prin aplicarea tehnicii maiestriei, se observa ca tensiunea este practic egala cu zero, deoarece GM-ul actioneaza in acelasi sens cu comportamentul manifestat de angajat.
in concluzie, se evita crearea de situatii tensionate la locul de munca. Mai mult, prin exagerarea unui comportament (observam ca sageata nr. 3 nu numai ca are acelasi sens cu sageata nr. 2, dar este si mai lunga), angajatul isi va da seama singur, in cele mai multe cazuri, de propriile deficiente comportamentale.
Deoarece ati ajuns pana in acest punct al articolului, probabil v-a placut si va intereseaza (macar intr-o masura oarecare).
Ca bonus pentru acest lucru, as vrea sa analizam impreuna si ultimul raspuns al angajatului A.D., si anume: ”si, in cele din urma, pot strica printurile voit”.
Acest raspuns (obtinut prin aplicarea tehnicii maiestriei) este, dupa parerea mea, deosebit de interesant din punct de vedere psihologic.
Procesandu-l, ne dam clar seama ca, daca o persoana verbalizeaza sau scrie un lucru, inseamna, in mod necesar si logic, ca aceasta informatie exista undeva in mintea sa.
Fara a intra in foarte multe detalii de neurologie, vreau doar sa punctez ca LS (limbajul de suprafata, adica ceea ce spunem sau scriem efectiv) este doar o reprezentare a ”hartii” sau a realitatii noastre interne, acele sisteme de reprezentare primara a realitatii.Sistemele de reprezentare pot contine informatii provenite din mediul extern, dar nu in mod necesar. Sistemele de reprezentare primare pot contine informatii derivate din imaginatie, sisteme de valori si convingeri etc.
Astfel, se ridica in mod logic intrebarea ”Cum a ajuns A.D. sa exprime in scris acest lucru?” Va spun sincer ca, analizand in cadrul cursului de ”NLP Leadership Practitioner” acest enunt, impreuna cu toata grupa de cursanti, suspiciunea generala a fost ca respectiva persoana a gandit ca, daca vrea, poate strica printurile pentru ca asa are el chef, ceea ce a generat o ingrijorare fireasca a GM-ului (D.B.).
Ganditi-va pentru o clipa: cati dintre voi s-au gandit ca ar putea face greseli in mod intentionat la locul de munca? Probabil ca nu multi. Evident, faptul ca o persoana care gandeste ca ar putea face un lucru nu inseamna in mod necesar ca o sa il si faca. Dar exista aceasta posibilitate. Cu toate acestea, daca o persoana nu s-ar gandi sa faca un lucru, probabilitatea de a-l face este aproape nula din punct de vedere logic. Poate sa il faca numai daca este controlat subliminal de o alta persoana sau daca inconstientul acelei persoane il face, fara ca partea constienta sa proceseze acel lucru. Dar, in aceste cazuri, sintagma ”a vrea in mod voit” folosita de catre A.D. iese din discutie.
in urma acestei analize, efectuate in cadrul cursului NLP Leadership Practitioner, GM-ul (D.B.) a decis sa il intrebe pe A.D. cum a ajuns sa scrie in e-mail aceasta propozitie. Dupa aplicarea anumitor tehnici de comunicare specifice NLP, care nu tin de tema acestui articol, a fost obtinut urmatorul raspuns:
”Pai tu nu stii ca angajatul X strica in mod voit printurile la care lucra inserand anumite imagini ascunse?…toata lumea din firma stie!!!”
Evident ca, asa cum se intampla in multe cazuri, ”seful” nu stia nimic despre ”activitatile creative” ale angajatului X. Va las pe voi, cititorii, sa va imaginati ce contin acele ”imagini ascunse”.
Este de la sine inteleasa valoarea informatiei obtinute de catre GM prin aplicarea tehnicii maiestriei (tehnica NLP).
Ca si concluzie, se poate observa ca informatia expusa in scris de catre A.D. exista ”in mintea” acestuia prin culegere de informatii din mediul extern. De aici se pot trag (cel putin) trei concluzii:
1.Este posibil ca A.D. sa nu se fi gandit niciodata, de la sine, ca ar putea sa strice printurile voit, ceea ce reprezinta un plus;
2.Puterea exemplului poate fi in acest caz deosebit de puternica si orice alt angajat din firma ar putea sa adopte ”acelasi mod de distractie” ca si angajatul X, ”just for fun”;
3.Ne putem face o imagine, vaga ce-i drept, despre sistemul de valori ale angajatului X si despre respectul pentru munca pe care acesta o presteaza si, implicit, pentru compania care ii plateste salariul.
Trecand de la singular la general, putem observa ca aceasta tehnica NLP (odata inteles principiul de functionare), poate fi aplicata intr-o gama larga de contexte. Exemplificam pentru o mai buna intelegere:
Atunci cand cineva manifesta un comportament verbal neadecvat in viziunea noastra (enunta prea multe detalii sau dimpotriva prea putine, vorbeste in fraze lungi si complicate sau in propozitii prea scurte si fara sens etc);
Atunci cand cineva manifesta un comportament paraverbal neadecvat (tot in viziunea noastra) – are un volum prea ridicat sau prea coborat al vocii, vorbeste prea repede sau prea incet si asa mai departe;
Atunci cand cineva manifesta un comportament nonverbal neadecvat – are o gestica exagerata sau nu gesticuleaza mai deloc, zambeste prea mult sau prea putin, sau se uita numai in jos si in nici un caz la interlocutor);
Atunci cand cineva greseste ca in studiul de caz descris anterior;
Atunci cand, de exemplu, cineva intarzie in mod repetat (”Cum faci sa nu ajungi niciodata la timp? Mi se pare extrem de interesant, ma poti invata si pe mine cum reusesti o asemenea performanta?”);
Atunci cand o persoana intarzie foarte mult in realizarea unui proiect/sarcini (”Cum ai putea face sa intarzii si mai mult realizarea acestui obiectiv? As vrea sa ma inveti si pe mine cum reusesti atat de bine sa intarzii.”)

*Ca o paranteza, mi-as dori foarte mult sa aplic aceasta tehnica NLP cu cei responsabili de construirea magistralei de metrou din cartierul Drumul Taberei. De curand a fost anuntata a patra amanare a finalizarii constructiei, noul termen fiind anul 2018 (precedentele termene erau 2014, 2016, 2017). O performanta ce atinge excelenta dupa parerea mea. Tehnica maiestriei devine cu atat mai puternica cu cat comportamentul este mai deviant. Imaginati-va ca, in loc sa aruncam cu acuzatii si sa ”certam” constructorul care, evident, are raspunsurile pregatite, sa punem o intrebare simpla: ”Cum ati reusit performanta sa amanati de 4 ori termenul de finalizare? Ni se pare o performanta uluitoare si ne-am dori sa ne invatati si pe noi cum ati atins excelenta in incompetenta?”. Este posibil sa primim un raspuns asemanator cu cel expus anterior (”Pentru ca asa am vrut noi!!!”).
in final vreau sa va explic metafora din titlul articolului care conceptualizeaza, de fapt, tehnica NLP. Ganditi-va ca voi, in calitate de manager care aplica tehnica sunteti ”ucenicul”, iar persoana care manifesta comportamentul nedorit (tipa, greseste, intarzie etc.) este ”vrajitorul”. Ca intr-un ”joc de rol”, ucenicul il roaga pe vrajitor sa il invete ”vraja”; in cazul de fata, comportamentul nedorit. Marele avantaj este ca ”vrajitorul”, explicand printr-un proces cognitiv constient cum face/realizeaza un comportament, isi va da singur seama de neconformitatea acestuia.
Concluzionand, desi ”tehnica maiestriei” ar putea parea oarecum copilareasca din cauza simplitatii, poate aduce beneficii importante in cadrul procesului de management.
Aduceti-va aminte, multi spun ca ”focul este cea mai mare descoperire a omenirii si ca cea mai mare inventie este roata”!!!
Avem tendinta sa uitam de multe ori de puterea simplitatii si sa ne refugiem in proceduri birocratice complicate care pot sufoca organizatia.
Articol scris de Dan Lambescu– trainer Extreme Training


Trimite unui prieten:
Prev
Parteneri

Partener YourJobs.ro

Partener YourJobs.ro

Partener YourJobs.ro

Partener YourJobs.ro

Partener YourJobs.ro

Partener YourJobs.ro

Partener YourJobs.ro

Sustinem: Trainnig | Brasov | Vinde/Cumpara orice | Totalcommander.ro | YourAdvertiser | Blog Cariere
Public Euroconsulting | locuri de munca | Libraria Eminescu | Perfect Target Company | Slabire | Alina Blaga
Iulia Vesa | YourMarket | Blog E-commerce | Piticot | Felicitari | Horoscop | firme, produse, oferte
Curs valutar | StiriMatinale | Ora7 | pariuri sportive | Manichiura
  
Powered by  MyPagerank.Net
[acordul de confidentialitate] [termeni de utilizare ai site-ului] [nota de informare] [publicitate] created by Stevenson ltd. Stevenson